Saturday, October 27, 2012

:: Masih Men'cari' ::




"Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin untuk menambah keimanan atas keimanan mereka ( yang telah ada ) "~ 48:2~

Salam 'eid mubarak sa3ed buat semua..kullu 3am wa entum bi alfi kheir :')

"Dan serulah manusia untuk mengerjakan haji,niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki,atau mengendarai setiap unta yang kurus,merka datang dari segenap penjuru yang jauh..agar mereka menyaksikan berbagai -bagai menfaat untuk mereka dan agar mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang telah ditetapkan  ( 10,11,12,13 Zulhijjah ) atas rezeki yang telah diberikan kepada mereka berupa haiwan ternak..Maka makanlah sebahagian darinya dan sebahagian lagi berikanlah untuk dimakan oleh  orang-orang yang sengsara dan fakir.. "   Al-Hajj : 27-28


Jadual program korban mantiqah Irbid  ( 27-29/11 ) :

hari pertama : 3ekor lembu
hari kedua : 3ekor lembu
hari ketiga : 30ekor kambing+1ekor unta


banyak kan?alhamdulillah..rezeki tahun ni melimpah ruah sehingga kami di sini mampu menumbangkan seekor unta insyaAllah ahad ini..moga Allah memberi ganjaran yang hebat buat mereka yang menyumbang dan mempunyai saham dalam korban kali ini (^_^)


dan raya haji kali ini sangat meriah.. dengan jemputan 9 buah rumah terbuka untuk raya pertama..disusuli dengan 6 buah rumah untuk raya kedua dan raya ketiga + keempat 1 buah rumah insyaAllah..erk =='
berat naik ++ T_T


bagi saya...raya kali ini memberi seribu satu makna dalam catatan kehidupan saya sepanjang 19 tahun ini..all praises to Allah for this blessful and wonderful nikmat =') bak kata orang,kasih sayang mak dan ayah tidak akan pernah terbalas walau dengan apa cara sekalipun..tapi........

KASIH SAYANG ALLAH????  bukan tidak akan terbalas bahkan mustahil untuk dibalas......namun,Allah hanya menyuruh kita untuk patuh dan beribadah kepadaNya sahaja..seperti firmanNya :



surat:51 ayat:56
surat:51 ayat:56
"Sesungguhnya tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah (beribadah) kepadaKu" (Adz Dzaariyaat : 56)


Subhanallah!! Allahu Allah !!


Dan Firman Allah S.W.T. lagi yang bermaksud : 


"Wahai umat manusia! sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsa). Sesungguhnya allah amat mengetahui, lagi amat mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)"(Al-Hujurat:13)


Ukhuwah keranaNya memang indah sebenarnya..rugilah mereka-mereka yang tidak merasainya..insyaAllah,saya akan cuba menghargai tiap seorang dari 'mereka' itu..saya akan..saya pasti..cuba untuk melakukan yang terbaik..doakan ^^


Allah kurniakan kalian untuk membantu diri ini menuju ke arah yang lebih baik..maka,wajib dan haruslah saya menerima hadiah dan anugerah ini sebaiknya..akan saya manfaatkan dan gunakan sesuai dengan keperluan insyaAllah.. *ok,macam barang pulak ^_^


Rasanya ingin menitipkan sedikit kenangan dan memori 'Eiduladha 1433 Hijrah/2012 :

*usai solat 'eid di luar masjid (jumlah lengkap ahli bayt redha)
^_^


Berbumbungkan langit dan berlantaikan simen2 dan laluan pejalan kaki,kami meraikan seruan solat 'eid bersama-sama jemaah yang lain..alhamdulillah..*walaupun berlari-lari anak (konsep sa'ie di safa dan marwah), sempat juga kami menunaikan solat pada pagi 10Zulhijjah..lewat datang sebenarnya,tu yang jemaah semua melimpah-ruah ke luar kawasan masjid..maaf,tidak berkesempatan mengambil foto untuk dipertontonkan pada kalian akan suasana di sini..


Dan,Zulhijjah kali ini berbeza dengan yang sebelumnya..sungguh T_T..

Seakan Dia sedang mentarbiyah ku..mendidik hatiku..menguatkan jiwaku..mengajar aku..erti sebuah pengorbanan...nikmat...ujian...dan kasih sayang...



"I believe in Him! The times will come soon insyaAllah =) "


"Aku tidak mengkehendaki rezeki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak mengkehendaki mereka memberi makan kepadaKu..Sungguh,Allah Dialah Pemberi Rezeki yang mempunyai kekuatan lagi sangat kukuh "
Surah Az-Zariyat : 57-58  


Saya percaya rezeki itu datangnya dari Allah,maka tiada apa yang harus ditakutkan dan dirisaukan,kan?mm..kadang-kadang bila diuji dengan dugaan berkenaan duit ni,saya lemah sikit..sebab saya tahu saya bukanlah dari golongan yang berada apatah lagi yang kaya-raya..tapi alhamdulillah.. ^^ dengan rezeki yang Allah titipkan serta limpahkan buat keluarga saya,hingga kini kami adik beradik mampu untuk meneruskan pengajian + lengkap dengan keperluan yang sepatutnya..


Rezeki tu Allah yang bagi solehah..never mind sama ada cepat/lambat,kalau Allah nak bagi,Allah akan bagi..BUT!!with an effort k..Allah cakap apa dalam Surah Al-Anfal ayat 53 :



ذلك بانّ الله لم يك مغيّرًانّعمة انعمها على قومٍ حتّى يغيّروامابفسهم وانّ الله سميعٌ عليم

ertinya:

"(Siksaan) yang demikian itu adalah kerana sesungguhnya Allah sekali-kali tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan-Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu mengubah apa-apa yang ada pada diri mereka sendiri, dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

Bermaksud,jangan sampai nikmat yang sedia ada ini membawa kepada kekufuran..na'udzubillah..bersyukur dengan apa yang ada dan berusaha untuk memperoleh yang terbaik dari sisiNya insyaAllah..Allah tidak akan menguji hambaNya jika dia tidak mampu kan?so..just wait for the moment k ><


And,one more thing..do pray for solehah as she will never get a  cry just because of  MONEY,k..

SAYA SABAR..
SAYA KUAT....
SAYA TABAH..
SAYA TAK CENGENG..
SAYA KENA BERJUANG..
FIGHT TILL THE END,SOLEHAH!!


p/s : 2 papers left,it'll be on 1st and 4th of November 2012..do pray for me guys ^_^







No comments:

Post a Comment