Sunday, July 15, 2012

Mengapa masih berSEDIH??

.....بسم الله الرحمن الرحيم.....


Alhamdulillah...selesai sudah imtihan awal untuk fasal soifi...pengakhiran yang memerlukan pengorbanan yang sangat tinggi...sungguh tidakku sangka...diriku cepat terasa...diriku lemah dalam menghadapi ujian...diriku hilang pertimbangan tatkala berdepan dengan situasi seperti ini...


                                 IMAN ku teruji lagi...KESABARAN ku tergoncang...
                                 KEKUATAN HATI seakan-akan hilang...akhirnya...
                                     TANGISAN itu terhambur jua   ='(


Ya Rabb!!ku pohon moga Engkau berikan ketenangan pada hatiku ini... ^_^


Ok,baiklah...kali ni nak share sedikit kisah yang dipetik *boleh je guna 'petik' bukan untuk buah kan3?
kita perhatikan kata-kata penuh hikmah yang keluar dari seorang 'alim besar suatu ketika dahulu,iaitu Sheikh Ibrahim Adham..Dia menjumpai seseorang yang sedang bersedih,kemudian dia berkata kepada lelaki itu, "Wahai saudara,aku ingin menanyakan kepadamu empat pertanyaan dan aku harap engkau menjawabnya." Lelaki itu menjawab, "Baik."


Ibrahim bertanya, "Apakah ada perkara yang terjadi di alam ini yang tidak dikehendaki Allah? " Dia menjawab, " Tentu tidak. "


Ibrahim bertanya lagi, " Apakah ada rezekimu yang berkurang dari yang ditentukan Allah? " Dia menjawab, " Tentu tidak. "


Ibrahim bertanya, "Apakah akan berkurang suatu tempoh yang ditetapkan bagimu dalam kehidupan ini? " Dia menjawab, " Tidak "


Setelah terjawabnya empat pertanyaan ini,Ibrahin Adham pun berkata, " Kalau begitu kenapa engkau masih juga bersedih? "


*solehah..sabar2..Allah kan Maha Adil..
He has something suprise for you dear!!! (^_^)

*just put a smile on your face =) 
even your tears is already come out..at least....
Allah know that u're fighting inside yourself...aja...aja...FIGHTING!!

Melalui kisah ini,apa yang kita peroleh adalah bahawa sesungguhnya tiada alasan untuk kita berSEDIH kerana segalanya telah ditetapkan olehNya dan semuanya berjalan sesuai mengikut kehendakNya..Jadi,apa guna lagi kita bersedih?? Bahkan,kesedihan itu hanya akan menyekat tenaga kita dan membuatkan perasaan kita seperti dihimpit beban yang berat..Dan jika ini berterusan,lama kelamaan kita akan cepat merasa putus asa @give up..

"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya tiada yang berputus asa dari rahmat ALLAH  melainkan  kaum yang kafir " ~surah yusuf :87~

Jangan Menyerah : D'Masiv



*tak ada manusia...yang terlahir sempurna...

jangan kau sesali...segala yang telah terjadi...

kita pasti pernah...dapatkan cubaan yang berat...

seakan hidup ini...tak ada artinya lagi...

#syukuri apa yang ada... hidup adalah anugerah...

tetap jalani hidup ini...melakukan yang terbaik...

*chorus

tuhan pastikan menunjukkan...kebesaran dan kuasaNya...

bagi hambaNya yang sabar...dan tak kenal putus asa...

jangan menyerah x6...

ulang #

*********************************************************************************

Inilah sebahagian dari lagu yang sering mengubat jiwa dan hati yang lara ini...semoga kalian juga dapat mengambil 'ibrah dari lagu ini...stay (+ve) !!! semangat 2!!!

one more thing to share (^_^)...semalam saya dilanda kesedihan dan apabila dikongsi kesedihan itu bersama seorang sahabat,alhamdulillah hati kembali tenang..dihantarNya seorang BIDADARI buat saya untuk kembali mengingatiNya~ Rupa-rupanya..... si dia telah melakukan solat hajat khusus buat diri yang kerdil dan hina ini..Allahu Allah..sepatutnya kita yang mencariNya di saat seperti namun sebaliknya pula...benarlah kata-katanya :


    "FRIENDSHIP IS LIKE A PUZZLE EACH FRIEND YOU HAVE IS A PIECE SOME ARE ON THE BORDER SOME ARE CLOSE TO THE CENTER EACH BRINGS OUT A PIECE IN US THAT MAKES US WHO WE ARE THANK YOU FOR BEING AN IMPORTANT PIECE OF MY LIFE"

My list wishes :

1.SANAH HELWAH TO MY BEST FRIEND,NUR HAIDA BT RAZALI (16/7)....MAY ALLAH EASE YOUR WAY DEAR....SELAMAT MENUNTUT 'ILMU DAN MOGA DIPERMUDAHKAN...

2.SORRY FOR MY LATE WISHES TO ALL MY MATRICULATION ians EX-SMAPians
FOR ALL OF YOUR SUCCESS!!MUBARAK 'ALA KULLUKUM ~

3.SANAH HELWAH BELATED ALSO CREDIT TO MY OTHER BEST FRIEND,NUR SYAZANA BT ABD MAJID (14/7)..MAY YOUR DREAM COMES TRUE INSYAALLAH...

p/s: doakan pula imtihan thani yang bakal menjenguk saya tidak lama lagi.. ^_^
       


 RAMADHAN KAREEM ~ 5DAYS TO GO INSYAALLAH ~



No comments:

Post a Comment